03.12.2021

Ortodonti

Ortodonti Nedir? Ortodonti dişler ile ilgili çapraşıklık, çene kemiklerinin birbirleri ve kafa kemikleri ile bağlantısını inceleyen ve bunlara bağlı olan mevcut problemlerin tanılaması için konulan bir bilim dalıdır.

Ortodontik Tedavi Nedir?

Ortodontik tedavi de bu sistemde oluşan bozulmaların tedavi edilme şeklidir. Ortodontik tedavi ile dişlerdeki çapraşıklık ve dişler arasındaki mesafe açıklığı kolayca düzeltilip, doğru ve sağlıklı bir gülümseme elde edilmesi amaçlanır.

Ortodontik Bozuklukların Sebepleri Nelerdir?

olduğu kadar daha fazla çevresel faktörlerdendir. Çapraşıklık kalıtımsal olgulara ve yer darlıklarına bağlı olabilecekleri gibi tamamen çevresel faktörler sebepler den dolayı oluşur. Özellikle gıda tüketimine dikkat dilmelidir. Ağız temizliğinin ihmal edilmesi nedeniyle süt dişlerinde oluşan çürükler ve erken süt dişi kayıplarına bağlı meydana gelen yer kayıpları nedeniyle dişler sürmesi ihtiyaç duyulan yerlerden başka yerlerde sürer. Bu sebeple de çapraşıklık ve kapanış bozuklukları oluşur. Ayrıca;

• Sürekli parmak emilmesi
  • Ağız solunumu yapması
  • Dudak veya dil emilmesi,
  • Tırnak Isırılması
  • Uzun aralıklarda biberon ve emzik kullanılması

Tüm bu alışkanlıklar uzun süre devam etmesi sonucunda dönüşü olmayan iskeletsel problemleri oluşur. Ayrıca çocuklarda sıklıkla görülmekte olan bademcik, geniz eti sorunları da zamanında müdahale edilmediğinde çene yüz sisteminde kalıcı bozuklukları oluşur.

Ortodontik Problemler Neden Olur?

Alt çenenin önde veya geride olması gibi bozukluklar göz önünde tutularak tedavi yöntemine karar verilir. Hasta ergin dönemlerinde ve alt-üst çene yapısının geride olmaması durumu var ise bunları engellenmek ortodontik tedavi ile mümkündür. Eğer hasta yetişkin ise, iskeletsel bozukların tedavisi ortodonti ve cerrahi branşı işbirliği ile gerçekleştirilir.

Ortodontik Tedavisi Aşamaları

Ortodonti tedavisi estetik kaygılarının yanı sıra ileride karşılaşması olası diş eti hastalıklarının önlenmesi yalnızca taşımayıp, çene eklemindeki problemlerin önlenmesi, çiğneme fonksiyonelliğinin attırılması ve konuşma bozukluğu olan kişilerin bu problemin giderilmesini amaçlar. Ağızdaki mevcut ortodontik problemler göre, hareketli konumdaki apareyler, fonksiyonel apareyler ve yerinde duran yani hareketsiz olan apareyler ile tedavi şekilleri belirlenmektedir. Başlangıç aşamasındaki ortodontik sorunlar, takıp-çıkarılarak kullanılan lastik hareketli apareyler ile çözülebilmektedir. Tercih edilen ortodontik tedavi süresinin sona ermesi ile gerçekleştirilen tedavi yöntemlerinde dişler de oluşacak bozuklukluğunun önlenmesi için takviye edilen tedavilerinin dikkatsiz olmaması büyük bir önem arz etmektedir. Bu dönem için pasif olarak çalışan farklı apareyler kullanılabilmektedir. Ortodonti branşı, diş hekimliğinin diğer yan dalları ile sürekli olarak ortaklaşa iş içinde çalışması gereken bir tedavi türüdür.

Ortodonti Tedavisi Ne Kadar Sürer?

Ortodontik tedavi aktif olarak takribî olarak 1,5 ile 2 yıl arasında sürer. Ancak bu zaman ölçütü uygulanan tedavi şekline, hastanın yaşına, kooperasyonuna göre değişir. Tedavi süreci daha kısalacağı gibi daha uzayabilir.

Tedavi Nasıl Yapılır?

Dişleri hareket ettirmek, kasları veya çenedeki büyümenin etkileşmesi amacıyla yapılabilecek tedavi durağan, pasif veya hareketli olabilir. Bu tedavi türlerinde dişlerin üzerine veya çenelere hafif türde kuvvet uygulanarak yapılır. Probleminizin ciddiyetine göre uygun bir tedavi şekli belirlenir.

Sabit uygulamalar

Braket takılması: En çok kullanılan yöntemlerden olan braket takılması teller, braketler veya lastikler kullanılarak yapılır. Braketler dişler üzerine yapıştırılır. Teller bu braketlerden geçirmek suretiyle dişler üzerinde kuvvet uygulanmasını sağlar. Böyle Çene dişler aşamalı olarak hareket ettirilerek düzgün şekilde konumlanmalarını sağlar. Tedavi birkaç ortalama olarak 1 ila 2 yıl sürebilir. Ayrıca her ay ayarlamalar yapılarak dişlerin üzerindeki düzeltmenin istenilen formada olmasını sağlar. Şimdilerde kullanılmakta olan braketler, daha hafif olup, çok daha azca metal içermektedir. Fakat çocukların motive edilmesi için çok yönlü renklerde ve büyükler için şeffaf braketler üretilmektedir.

Özel Sabit Uygulamalar: Parmak emme alışkanlığının bıraktırmak için meydana getirilen bu apareyler bantlarla dişe tutturulurlar. Beslenme sırasında hiç rahat olmadıkları için son alternatif olarak kullanılması önerilir.

Sabit Yer Tutucular: Süt dişlerinin daha erken kaybedildiği durumlarda, yer kullanılarak, kalıcı diş çıkıncaya kadar dişlerin diğer boşluğa doğru kayması tam olarak engellenmiş olur.

Kaynak: dentbalat.com